fredag 10. september 2010

Mote i hagen?

Kjære følgere og mer eller mindre tilfeldige lesere av bloggen.

Takk for veldig flotte tilbakemeldinger - det er så inspirerende at jeg tenker å fortsette med mine postulater og erfaringsbaserte frustrasjon og ditto hageglede.

I dag vil jeg komme med et lite sukk om hagemote.  HAGEMOTE.  Har du ikke tenkt over at det eksisterer? Selvfølgelig gjør det det.  De store internasjonale trendene har vært innom barokkhage, engelsk cottage garden, naturhage osv.  Nå skal det dyrkes mat i hagen:  Hagen skal ikke bare være nydelig for øyet, den skal være nydelig for ganen og nyttig for magen og miljøet og bidra til å redusere CO2-utslipp og øke andelen kortreist mat.    Dette er jo egentlig forferdelig morsomt.  Dette er en mote/trend som jeg slo meg på før det ble trendy.  Men å rendyrke det som stil og gjennomføre det til minste detalj? Det kan være morsomt, men jeg er ingen tilhenger av ekstremisme...

Inspirasjon kan hentes fra mange steder.  Tenk om "Grønn Glede" på NRK hadde hatt like stor gjennomslagskraft som Ingrid Espelid hadde på Fjernsynskjøkkenet.  Ta en titt på nettutgaven til BBC Gardener's World og du forstår at det er mulig.

Her på berget er det hagesentrene med de største markedsføringsbudsjettene og flest partivarer som ruler. Forflatningen lenge leve... Hvorfor har Thuja Brabant til kr 79,90 utkonkurrert andre og mer spennende hekker som også er rimeligere i innkjøp?  Hvorfor har "alle" formklippet buksbom i år og oppstammede miniatyrtrær, glaserte keramikkfrosker og stilleben med blå glaserte urner i tre størrelser med stemorsblomster og små gule narcisser til kr 9,90?  Kanskje muligens fordi det er etterlatenskaper etter partikjøp fra diverse sesonger.  Og kjekt å ha?

"Følg din egen vei - og la folk snakke" har vært en slags devise for meg.  Sånn er det i hagen også.  Jeg er ikke spesielt opptatt av mote eller trender.  Men jeg vet hva jeg liker og derfor har jeg det rundt meg.
Ringblomst blir aldri en moteplante.  Men når solen står lavt og høstluften blir skarpere står den der og minner om at det en gang har vært sommer og varmere i luften.  Den er nydelig i vase sammen med persille- og rødbetblader, peppermynte og dill i mine "spiselige buketter".  Desto mer man klipper for å ta inn i vase jo mer skyter den nye knopper.  Trendy?  Neppe.  Men energi er det da i disse små solene.



  

1 kommentar: