tirsdag 7. september 2010

Høsten er plantetid


Sommeren er ugjenkallelig forbi, her Vestpå har vi klare og milde høstdager.  Fingre krysses for at det vil vare.  Det er tid for ettertanke i hagen, og for å gå berserk i planter til 70% rabatt.

S
kal du plante hekk (som meg: liguster), eller vintergrønt, eller et frukttre, eller anlegge staudebed er det slett ikke for sent.  Til og med roser er det glimrende å plante nå.  Det viktige er imidlertid å ikke bare la seg rive med av bare lave priser, men sjekke plantene om de har trivdes i pottelivet på hagesenteret. 

Det er naturlig at mange planter i hagesentrene som normalt har blader på nå ser ut som pinner i potte. Plantene går i dvale om høsten, de skal ikke konsentrere seg om annet enn å produsere ordentlige røtter etter at de er plantet.  Derfor er høsten fin plantetid.  Jeg er veldig nøye med å sjekke at barken ikke er skadet og at greinene ser ”sunne” ut. 


Her er mine stiklinger av solbærsorten Narve Viking satt i fjor.  De gir seg ikke ut for å være annet enn pinner i potte i øyeblikket.  Snart skal de plantes, så kan jeg sette meg ned å gjøre ingen ting og vente til våren, da vil de nemlig bugne.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar