mandag 4. oktober 2010

Ny vår i høst?

Høsten er såtid

De spesielt interesserte sår stauder i disse høstmånedene.  Jeg tilhører denne kategorien.  De spesielt interesserte.  Deler av hagen min ligger i delvis skygge-skygge, og som mange Vestlandshager er den utsatt for vind.  Det er tydeligvis ikke hagesentermote å ha planter som krever spesielle vekstforhold.  Derfor må man ta planteskjeen i egen hånd:

Jeg kjøper staudefrø fra www.impecta.se, blar meg gjennom nettkatalogen etter pakker med mange forskjellige sorter for under 150,- inkl frakt. Jeg tar såjord i vanlige potter, sår frøene og dekker med såjord etter anvisning på pakken og merker pottene med plantenavn. Så lar jeg pottene stå ute et passende sted i halvskygge og glemmer dem helt til våren. Da spirer det, og småplantene prikles og plantes der man ønsker dem.

Enkelt.


Løk 
Det er noe forlokkende med store pakker tulipaner, krokus og snøklokker.  Man kan aldri få nok.  Og de kan plantes helt til frosten kommer.  Det er like fristende å kjøpe 6 løker i en pose i dagligvarebutikkene som det er å kjøpe godterier.  Men det lønner seg ikke.  Det er bedre butikk å handle stort fra hagesentre.  Det viktigste med løk er i grunnen at de ikke blir stående i vann gjennom vinteren. Grav passende stort hull, fyll i med småstein og sand for drenering, tynt jordlag, sett løken, og fyll på med jord.  Det er ekstra fine kombinasjoner av løk tilgjengelig for salg hos www.solfang.no

God vår i høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar