søndag 17. oktober 2010

Jorddekker

Da jeg gravde plantehullene til epletrærne og solbærbuskene i våres var det ikke en meitemark i den steinete jorda.  Med så mye småstein og sand i bakken er det ikke noe problem med dreneringen.  Utfordringen har vært å få forandret den næringsfattige jorda. (Det eneste som har trivdes veldig godt har vært høymolen, og den er et herk å bli kvitt).  Kompost og god plantejord ble fylt opp i plantehullene da epletrærne og solbærbuskene ble plantet.  Deretter sådde jeg et grønt jorddekke av alfalfa/lucerne og honningurt og ringblomst.  I dag hakket jeg det ned la ut komposten fra kompostbeholderen i kjøkkenhagen og rundt frukttrærne og bærbuskene.  En liten stikkprøve med stikkspaden viste masse meitemark.  Det virker altså.

Her er kompost fra beholderen spredd utover i tynt lag
Grønngjødning har vært bra for livet i jorda



Randesund Planteskole i Kristiansand har gitt meg mange tips på sine nettsider www.randesund-planteskole.no  og ved besøk i hagesenteret.  En ting jeg lærte derfra har jeg prøvd gjennom sommeren og skal "forske på" gjennom vinter og våren:  Roseblader som har vært angrepet av sykdom har jeg latt bli liggende, sommerbeskjæring og noe høstbeskjæring har jeg klippet i småbiter og latt ligge oppå jorda.  Ved å gjøre dette skal plantene bygge opp motstandskraft mot det de har vært utsatt for av sykdom i år. Det ser ikke ryddig ut nå på høstparten, men friske planter i neste sesong veier opp for dette.  For meg virker dette naturlig.  I rosebøkene står det at man må fjerne alt sykt plantemateriale og brenne det.  Det kaller jeg stress.

Her ligger noen blader og finhakkede greiner som jorddekke
En vakker "Gertrude Jekyll" 17. oktober


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar